Intervjuo kun Povilas Jegorovas
La Redakcio de la revuo Esperanto ĉi-numere intervjuas la konatan litovan esperantiston Povilas Jegorovas.
Revuo Esperanto: Laŭ la informo el Esperanta Vikipedio vi ellernis Esperanton en 1970. Kio instigis vin tion fari?
P.J.: Jes, en 1970 mi lernis en la 9-a klaso de mezlernejo en Molėtai. Tiam en septembro en la lernejo aperis nova instruisto de la litovaj lingvo kaj literaturo Balys Matiukas, kiu estis esperantisto kaj anoncis pri fakultativa instruado de Esperanto. Mi iris tien pro simpla scivolemo, ĉar ĝis tiam mi aŭdis absolute nenion pri Esperanto. Mi ne tuj kaptiĝis, ĉar la instruado ne estis interesa kaj pri la Esperanto-movado al ni oni ne rakontis. Kompreneble, tiutempe en la soveta Litovio tio ne estis ŝatata temo. Dank’ al la instruisto mi vintre de 1971 en Panevėžys partoprenis tutrespublikan kunflugon de lernantoj, kiuj studis Esperanton fakultative. Tie partoprenis multaj tiutempaj Esperanto veteranoj de Litovio kaj tiam mi iom kaptiĝis. Tamen definitive mi ensorbiĝis en Esperanton kaj la movadon nur somere de 1972, kiam mi denove dank’ al la instruisto povis partopreni SEJT-on (Sovetian esperantistan junularan tendaron) en Apudmoskvo. Tie mi konatiĝis kun la ĉefaj gravuloj de la tutsovetia Esperanto-movado, konvinkiĝis, ke Esperanto bonege funkcias, ekparolis mem kaj, plej grave, mi komprenis kio estas la Esperanto-movado kaj la ĉefa ideo de esperantismo. Nome la ideo de Esperanto por mi ĉiam estis multe pli grava, ol la lingvo mem. Tiam mi komprenis, ke Esperanto estas afero de mia tuta vivo.
Revuo Esperanto: Vi diplomiĝis en universitato kun temo rilata al Esperanto. Ĉu vi povas iom rakonti pri tio?
P.J.: En 1973 mi finis la mezlernejon kaj eniris studi en la Juran fakultaton de la Vilniusa universitato. Mi tuj aliĝis al la junu-lara Esperanto-klubo „Juneco“, kiu funkciis en la urbo. Kiam venis la tempo por kursaj kaj diplomaj verkoj mi elektis temon ne el la proponata listo, sed proponis verki diplomprojekton laŭ la temo „Internacia jura statuso de Universala Esperanto-Asocio“ kaj ĝi estis akceptita. Do, mi multe interesiĝis pri UEA (eĉ kun Ivo Lapenna korespondis, tamen li tiam jam ne plu estis prezidanto de UEA) kaj verkis tiun projekton kaj perfekte ĝin defendis. Mi dum la studjaroj jam tre aktivis en la movado, tuj fariĝis prezidanto de la junulara Esperanto-klubo „Juneco“ kaj en 1976 – sekretario de la neoficiala kaj eksterleĝa SEJM (Sovetia esperantista junulara movado). La scienca gvidanto de la diplomverko estis sciencisto prof. habil. d-ro Pranas Kūris, kiu estis tre konata kaj estis preskaŭ la sola specialisto pri internacia juro en la tiutempa Litovio. Li ege subtenis mian laboron kaj multfoje helpis en la vivo. Oni povasdiri, ke mi ĉefe dank’ al li post la fino de universitato fariĝis advokato en Kaunas. Tuj li faris grandan karieron – fariĝis ministro pri justico de la soveta Litovio, post la sendependiĝo de Litovio li fariĝis ministro de justico de la jam sendependa Litovio, poste estis prezidanto de la Litovia Supera Kortumo, poste li estis ambasadoro de Litovio en la beneluksaj landoj (Belgio, Nederlando, Luksemburgo) kaj fine li estis juĝisto en la Eŭropa kortumo de Homaj rajtoj. Mi kun li ĉiam havis diversajn kontaktojn. Interalie, li estis membro de la Honora komitato de la 90-a Universala Kongreso de Esperanto en Vilno en 2005 kaj persone partoprenis la inaŭguron de la kongreso.
Revuo Esperanto: Vi aktivis en la litova kaj sovetunia Esperanto-movado dum la sovetia tempo. Kio por vi estas la plej memorinda el tiu ĉi periodo?
P.J.: Kompreneble, la agado en SEJM, SEJT-oj kaj dum la lastaj jaroj de Sovetio (ĝis la sendependiĝo de Litovio) jam la agado en ASE (Asocio de sovetiaj esperantistoj). Tiutempe mi pli multe agis en tutsovetia skalo, ol en Litovio. Tiam mi tre ofte veturadis al Moskvo, tie renkontiĝadis kaj kun Esperanto-gravuloj kaj kun diversaj oficialuloj en SSOD (Unio de sovetaj societoj de amikeco kaj kulturaj ligoj kun eksteraj landoj), en kies strukturo funkciis ASE. Tiam en la aero pendis sento, ke finfine Esperanto en Sovetio fariĝos vere oficiala afero kaj eĉ estos subtenota de la ŝtato. Bedaŭrinde, tiuj esperoj ne realiĝis. En la jaroj de Perestrojko ankoraŭ antaŭ la sendependiĝo de Litovio mi iniciatis restarigon de Litova Esperanto-Asocio, kiu funkciis dum 1919–1940, kaj tion en 1988 realigis. En 1989 Litova Esperanto-Asocio jam aliĝis al UEA, kvankam la lando Litovio ankoraŭ ne ekzistis sur la politika mondmapo.
Revuo Esperanto: Bonvolu rakonti iom pri la Zamenhof-objektoj (ZEO-j), kiujn oni inaŭguris laŭ via iniciato en la urboj de Litovio.
P.J.: Mi iniciatis, realigis aŭ aktive partoprenis en kelkaj tiaj agadoj:
a/ en 1987 okaze de la 100-jariĝo de Esperanto laŭ mia iniciato en la urbeto de suda Litovio Veisiejai sur la loko, kie iam staris la domo, kie dum kvar monatoj en 1885 loĝis kaj laboris Ludoviko Zamenhof, estis inaŭgurita memorŝtono por tiu fakto.
b/ en 1993 Litova Esperanto-Asocio eniris funkcii en la domon Nr. 5 sur la strato de L. Zamenhof en la malnova urboparto de Kaŭnas. La historio de tio estas tre longa kaj interesa kaj bezonas apartan artikolon. La domo Nr. 5 estas la domo, kies posedanto estis la bopatro de Ludoviko Zamenhof Aleksandro Zilbernik, kiu estante kapabla kaj riĉa entreprenisto, dum multaj jaroj financis la komencan periodon de Esperanto kaj la movado. Do, ĝi estas la ĉefa ZEO konserviĝinta ĝis la nuna tempo. Ĝuste pro tiu kaŭzo la domo estas en la listo de kultura heredaĵo de Litovio pro sia historia signifo. Esperantistoj de Kaŭnas dum jardekoj revis ricevi almenaŭ unu ĉambron en tiu domo por esperantista agado. Tamen nenio reale estis entreprenita. Post studoj en 1978 veninte labori kaj loĝi en Kaŭnas mi tuj entreprenis la agadon por realigi tion, sed mi, estante ne tiom modesta, celis la tutan domon aŭ minimume unu etaĝon (la domo estas trietaĝa). La lukto por tio daŭris pli ol 10 jarojn kaj la 10-an de marto 1992 per registara decido de la jam sendependa Litovio la domo estis senpage transdonita al Litova Esperanto-Asocio. Poste ankoraŭ jaron daŭris riparo kaj ni eniris en ĝin dum la Zamenhofa tago de 1993. Tamen pasis jam 25 jaroj kaj la domo denove bezonas fundan renovigon kaj antaŭ mi estas ege malfacila tasko trovi monon por tio.
c/ en 1998 en Veisiejai dum la vica BET-34 (Baltiaj Esperanto-Tagoj) estis inaŭgurita tre impona monumento al Ludoviko Zamenhof. La iniciatinto de tio estis la katolika pastro Pranas Gavėnas kaj sur min trafis la ĉefa organiza kaj financa pezo de la afero. Laŭ mia opinio ĝi estas la plej solida kaj impona monumento al L. Zamenhof en la tuta mondo, kio estas plene komprenebla, ĉar ĝuste en Veisiejai estis finpolurita la unua lernolibro de Esperanto.
d/ en 2005, okaze de la 90-a Universala Kongreso de Esperanto en la ĉefurbo de Litovio Vilnius laŭ mia iniciato unu strato estis nomumita per la nomo de Ludoviko Zamenhof.
En Litovio estas ankoraŭ kelkaj ZEO-j (strato de L. Zamenhof en Veisiejai, strato de Esperanto en Kazlų Rūda, strato de L. Zamenhof en Kaŭnas), kiuj aperis multe pli frue.
Revuo Esperanto: En 2005 vi estis prezidanto de LKK de la jubilea 90-a Universala Kongreso, kiu interalie estis unu el la plej grandaj dum la lastaj dudek jaroj. Kiuj laŭ via opinio estis la plej malfacilaj taskoj por la organizantoj dum la preparoj kaj dum la kongreso mem?
P.J.: Mi ne dirus, ke io estis speciale malfacila. Kiam oni entreprenas ion serioze, eblas atingi ĉion. Laŭ mia imago, kaj tion mi realigis, UK estas ne nur simpla aranĝo, sed multe pli vasta projekto, kiun oni devas fari okaze de UK. Por Litovio tio estis unue vastega informado kaj tre abunda eldonado. Ni uzis tiujn eblojn kaj lerte eluzis tiun ŝancon. En Litovio aperis centoj da artikoloj pri Esperanto, multaj radio- kaj televidaj elsendoj. Antaŭ kelkaj jaroj antaŭ la UK en Litovio gastis kelkfoje gvidantoj de UEA. Ni organizis por ili aŭdiencojn ĉe la superaj gvidantoj de Litovio. Tio havis vastan reeĥon en la socio. Dum kelkaj jaroj antaŭ UK ni sukcesis eldoni pli ol 100 librojn pri Esperanto kaj en Esperanto, inter ili fundamentajn librojn pri la movado kaj lingvo en la litova. Nur pri L. Zamenhof aperis ses libroj (ĉiuj plej gravaj, kiuj tiam ekzistis en la mondo). Tio estis multe pli, ol aperis dum 1918-1940, kiam funkciis Litova Esperanto-Asocio. Ni strebis kaj atingis, ke la kongreso estu ne nur afero de esperantistoj, sed ke ĝi estu grava evento ĝenerale en Litovio. Laŭ mi, ĉiam oni devas kunlabori kun ŝtataj instancoj kaj atingi ĉiuflankan subtenon.
Ni povis tiom vaste eldoni, ĉar ni ricevis vere tre grandan financan subtenon de ŝtataj instancoj – entute ni ricevis pli ol unu milionon da tiutempaj lidoj (ĉirkaŭ 300 000 eŭroj) el diversaj fontoj, ĉefe de la Litovia registaro, urbaj municipoj Vilnius kaj Kaŭnas. Kompreneble, tio ne eblas, se asocio ne estas aktiva, ne estas vaste konata en la lando, se ne estas klare videbla ĝia utila agado.
La grandan kvanton de aliĝintoj, verŝajne, influis ankaŭ la fakto, ke la UK en Vilnius estis la unua (kaj ĝis nun sola) UK en la postsovetia teritorio.
Revuo Esperanto: La Universala Kongreso unuavice estas la partoprenantoj. Kion vi rekomendus al la estontaj LKK kaj UEA por ricevi pli da kongresanoj?
P.J.: Estas malfacile doni tiajn konsilojn, ĉar la kondiĉoj en ĉiu aparta lando diferencas, ankaŭ diferencas kutimoj, tradicioj, la nivelo de esperantista agado k.s. Mia ĉefa konsilo estas adaptiĝi al surlokaj kondiĉoj kaj fari ĉion maksimume eblan en tiuj kondiĉoj. Iom da konsiloj mi jam donis en respondo al pli frua demando.
Revuo Esperanto: Ĉu litovaj esperantistoj estonte planas inviti la Universalan Kongreson ankoraŭfoje?
P.J.: Laŭ la ekzistanta praktiko, UK povas reveni al la sama lando (urbo) nur post proksimume 20 jaroj. Do, dume ni ne pensas pri invito de UK al Litovio. De la alia flanko, en la mondo ankoraŭ estas amaso da urboj kaj landoj, kie UK ankoraŭ ne okazis. Estus bone kongresi tie.
Revuo Esperanto: Nuntempe oni multe parolas, ke la tradicia (kluba, asocia ktp.) Esperanto-movado stagnas. Kio pri Litovio?
P.J.: Tiu tendenco estas tutmonda. La reta epoko influis esence la antaŭajn kutimojn kaj tradicioj. Ankaŭ en Litovio nur kelkaj kluboj iom agas. La asocio ankoraŭ rezistas kaj agas sufiĉe normale. Tamen mi ĉiam pensis tiel, ke la membreco en kluboj, asocioj ne estas la ĉefa afero. Pago de la kotizo ne estas la ĉefa afero. En Litovio ni neniam faris ian esencan diferencon inter formalaj membroj kaj nemembroj de la asocio. Partopreno en ia kolektiva organizaĵo ne estas nepra por la agado. Mi konas multajn homojn en Litovio, kiuj neniam vizitis ajnan Esperanto-klubon, kiuj neniam iel partoprenis en la vivo de la asocio, tamen ili trankvile kaj silente faris grandiozajn aferojn por Esperanto. Ĉiuj esperantistoj estas konsiderataj kaj traktataj same. Organizaĵo, kiu vivas nur el kotizoj, riskas malaperi. La tradicia sistemo de membriĝo ne plu funkcios kaj la kvanto da membroj konstante malkreskos, ĉar tiu formo de agado jam estas arkaika kaj neniu povas revivigi ĝin. La monon oni devas serĉi en eksteraj fontoj. Tiel funkcias nuntempa la mondo kaj tiel funkcias ĉiuj seriozaj neregistaraj organizaĵoj. Kompreneble, tio rilatas ankaŭ al UEA.
Revuo Esperanto: Baltiaj Esperanto-Tagoj (BET) okazas ĉiujare laŭvice en Latvio, Litovio kaj Estonio. Tiuj en Litovio lastatempe estas la plej amasaj. Foje oni eĉ nomis ilin “malgranda UK”. Ĉu vi povas iom rakonti pri tio?
P.J.: La tradicio de BET-oj aperis en 1959. Laŭ la origina koncepto BET-oj estis io alternativa al UK, ĉar en la soveta periodo praktike sovetiaj esperantistoj ne povis kaj ne rajtis partopre-
ni UK-ojn. BET-oj aperis en la tiutempaj Baltiaj respublikoj de Sovetunio, tamen ili tuj fariĝis tutsovetiaj, ĉar tiutempe en la vas-ta Sovetio ne ekzistis io simila. Nur post multaj jaroj aperis SEJT-oj ks. Ĝuste pro tio BET-oj tre similas al UK-oj laŭ la strukturo de la programo, daŭro ktp. De la alia flanko BET en la sovetia periodo estis la sola organiza kunlabora formo de la esperantistoj en Baltio, ĉar tiutempe asocioj ne rajtis ekzisti. Do, BET-oj estis multe pli vasta projekto ol simpla esperantista aranĝo. En la nuna tempo BET fariĝis jam multlanda, praktike tuteŭropa aranĝo. Tio donis al BET novajn kolorojn kaj aspektojn. La historia signifo de BET-oj estas grandega, ĉar de ili praktike en la tuta Sovetio komenciĝis iom organizita Esperanto-
movado post la granda silento. Ankaŭ SEJT-oj evoluis el BET-oj, ĉar en 1967 BET-9 okazis en Vilnius kaj samtempe en Kaltanėnai junuloj organizis apartan, la unuan esperantistan aranĝon, kiu ekhavis la titolon SEJT-9. BET jam delonge fariĝis ne simpla esperantista aranĝo, sed tuta fenomeno en Esperantujo, kiu en si mem havas grandan internan forton.
Revuo Esperanto: En 2019 la Baltiajn Esperanto-Tagojn denove gastigos Litovio en la urbo Panevėžys. Ĉu vi jam komencis prepari la aranĝon?
P.J.: Jes, kompreneble. BET-55 okazos en Panevėžys la 6-14 julio 2019. Estas jam solvitaj la ĉefaj organizaj aferoj (BET-ejo, loĝado, manĝado). Estas komencita kunlaboro kun la urba municipo Panevėžys kaj ricevita ĉiuflanka subteno. La urbo eldonos en Esperanto je sia kosto libreton pri Panevėžys por ĉiu partoprenonto. Urbaj artaj kolektivoj kontribuos al la kultura programo de BET-55. La urbestro aranĝos akcepton por la ĉirkaŭ 100 plej gravaj gastoj de BET-55. En procedo de solvado estas ankaŭ eventuala financa subteno de la urbo al BET-55. Jam funkcias retejo de BET-55 (http://www.esperanto.lt/board/zboard.php?id=BET55), kie eblas trovi ĉiujn aktualajn informojn. Estas presita faldfolio pri BET-55, kiu estos distribuata dum la plej diversaj someraj ĉi-jaraj Esperanto-aranĝoj (UK en Lisbono, SES en Slovakio, BET-54 en Estonio ks.). Estas pripensata programo de BET-55, kiu esence estas tradicia. Komencis veni la unuaj aliĝoj.
Revuo Esperanto: Dankon pro la respondoj!
Tiu ĉi artikolo estis publikigita en la julia-aŭgusta numero 2018. Sekvi la plej novajn publikaĵojn de la revuo Esperanto povas membroj de UEA kaj la abonantoj. Aliĝi al UEA kaj aboni la revuon eblas ĉi-tie.