La klarvido de Hector Hodler*
* Ĉi tio estas resumo de la artikolo de Ulrich Lins. La plenan tekston legu en la ĉi-jare aperonta libro Hector Hodler, pacisma sinteno. Pliajn informojn pri ĝi trovu en la sekva artikolo. (Red.)
Hector Hodler, kiu antaŭ 112 jaroj fondis Universalan Esperanto-Asocion, estis la filo de svisa pentristo kun intertempe monda famo. La patro, Ferdinand Hodler (1853–1918), devenis el malriĉa familio, kiu loĝis en vilaĝeto proksime al Bern, do la germanlingva parto de Svislando.
En Ĝenevo, la 1-an de oktobro 1887, naskiĝis Hector. Lia patro tiutempe ankoraŭ ne estis fama pentristo, kia li iĝis estontece. La patrino de Hector, Augustine Dupin, estis modesta kudristino. Privat jene priskribis sian unuan renkonton kun Hector:
Kiam mi dekdujare eniris la gimnazion, mi tuj rimarkis tiun novan kamaradon, altan, malgrasan, malriĉan, kun mirindaj okuloj kaj senordaj brunaj haroj kronantaj lian belan grekan frunton. Lia neforgesebla figuro aperis sur pli ol unu pentraĵo de l’ patro. Kiam ni kune elkuris el klaso je la kvara posttagmeze, Hector Hodler malgaje rapidis al la patra pentrejo sub tegmento por sidadi aŭ staradi terure senmove dum horoj kiel modelo.
La knaboj forte amikiĝis. Al Privat ni dankas priskribojn, kiuj iom klarigas la evoluon de la mondkoncepto de Hodler.
Iun tagon, en februaro 1903, Edmond venis en la klason kaj montris al Hector gramatikon de Esperanto, ricevitan de la patro. “Bonan tagon”, li diris al Hector, kredante lin surprizi per vortoj en nekonata lingvo. “Saluton!” tiu respondis Esperante, kun brilo en la okuloj. “Ankaŭ mi eklernas, ĉar mi trovis lernolibron inter paperaĉoj.”
Post tri semajnoj la amikoj jam flue interparolis. Ili fondis klubon kaj hektografitan gazeton, Juna Esperantisto, la unuan periodaĵon por lernejanoj. La redaktejo estis sur la lernejaj benkoj, la presejo kaj bindejo sub lavitaj tukoj en la subtegmento de la domo de Edmond.
La aktivado ne estis limigita al la rondo de lernejanoj. En 1906 Ĝenevo gastigis la Duan Universalan Kongreson (UK) – kaj ĝin plejparte organizis Privat kaj Hodler. Tiu kongre-
so verŝajne decide influis, ke Hodler de tiam tute dediĉu sin al Esperanto. Feliĉe, la patro intertempe akiris famon kaj estis jam riĉa. Tio ebligis al la filo vivon liberan de financaj zorgoj.
Fine de 1906 Hodler aĉetis de la franco Paul Berthelot la gazeton Esperanto, la nunan organon de UEA. La unua numero sub la respondeco de Hodler aperis la 12-an de februaro 1907. La gazeto servis al li kiel tribuno por aŭdigi sian opinion pri la Esperanto-movado.
La krizo en la Esperanto-movado, kiu spektakle esprimiĝis en la tiel nomata Ido-skismo, do la brua ĉesigo de la diskutoj pri reformoj en la lingvo, servis al Hodler kiel okazo por akcenti la urĝan neceson de organizo kaj la kreon de “Delegitaro”, konsistanta el la reprezentantoj de la diversaj organizaĵoj esperantistaj.
Tiun proponon Hodler publikigis en sia revuo fine de 1907 [1]. Ĝi ne trovis reeĥon, parte pro tio, ke ĝi estis laŭdata ĝuste de Louis de Beaufront, kiun la esperantistoj konsideris la vera kulpulo de la Ido-skismo. Hodler pluevoluigis sian projekton de organizaĵo, limigante sin al preparoj por la fondo de asocio de tiuj esperantistoj, kiuj deziris ĉesigi teoriumadon kaj firme ekagi por uzado de Esperanto en la praktiko. Li pensis pri ne nepre vasta, sed demokrata asocio, kiu estu simpla, servopreta kaj malmultekosta.
La fondodato de UEA estas la 28-a de aprilo 1908, kiam estis akceptita la provizora regularo, kiun oni poste nomis statuto. La novkreita UEA konsistis nur el individuaj membroj, ĝi do ne estis bazita sur naciaj asocioj.
La membronombro de UEA konstante kreskis (en 1914 estis jam pli ol 7 000 anoj), kaj pli kaj pli grandiĝis ankaŭ la delegita reto.
La elirpunkto de Hodler estis la observo, ke la esperantistoj satiĝis pri la prilingvaj diskutoj kulminintaj dum la Ido-krizo kaj perdis la fidon je baldaŭa venkigo de Esperanto per la subteno de registaroj kaj aliaj aŭtoritatoj. Hodler mokis pri la uzo de nacia lingvo en grupkunvenoj kaj pri la kategorio de aprobantoj nesciantaj Esperanton. Kiel Privat skribis, lin ĉiam karakterizis “fiera kaj ironia malŝato al ĉiaj supraĵaj kaj ceremoniaj aproboj” [2] kaj li “fariĝis ofte senpacienca pri tiu teoria, propona flanko de nia movado” [3]. Hodler skribis plurfoje, ke la esperantistoj ne postkuru registarojn, sed per sia agado klopodu atingi, ke la registaroj turnu sin al ili [4].
Li nomis pasintaĵo la emon proponi Esperanton kiel lingvon estontece utilan (nome kiam la tuta mondo estos ĝin alpreninta) kaj kontraŭmetis al tiu propaganda metodo la argumenton, ke Esperanto jam nun utilas kaj sekve estu senprokraste utiligata. Por respondi al tiu bezono kaj por plue evoluigi la utilon de Esperanto, estis kreita UEA: ĝi starigas servojn “tuj uzeblajn de tiuj homoj, kiuj en tia aŭ alia fako partoprenas en la vivo internacia kaj bezonas rilati kun aligentanoj. [...] servojn por vojaĝantoj, por virinoj, por junuloj, por komercistoj, [...] La varbitoj lernos do Esperanton por ricevi la priparolitajn servojn, [...]” [5].
La kreo de UEA, laŭ Hodler, karakterizas do novan stadion, nome la transiron de predikado al praktikado – la stadion de esperantismo “enirinta en la vivon kaj ekzistanta per siaj propraj fortoj”. Hodler donis al la movado ideologion. Li difinis la esperantismon – diference de pure lingva movado laŭ la Deklaracio de Bulonjo – kiel unuavice socian, konstruan kaj progreseman movadon6. La praktikaj servoj kaj idealismaj celoj fakte formis nedisigeblan unuon en UEA.
Hodler ligis la esperantismon al parencaj ideoj kaj movadoj kiel pacifismo/internaciismo, kion antaŭ kaj post li emis fari multaj esperantistoj. Sed neniu samtempe tiel insiste gardis la apartan profilon de la esperantistoj, la tute specifan kontribuon de la esperantistoj al la plibonigo de la internaciaj rilatoj.
En 1914 eksplodis la mondmilito, nelonge post kiam la komenca konstrulaboro en UEA estis sukcese finita. Ŝajnis detruiĝi ĉiuj esperoj pri kreo de mondo, en kiu homoj konsciu sin unue homoj. La revuo Esperanto devis interrompi sian aperadon. Sed Hodler ne lasis sin subpremi de malespero. Post malpli ol duona jaro li reaŭdigis sin kun optimisma antaŭenrigardo. Kvan-
kam fino de la milito ankoraŭ ne videblis, li insistis en januaro 1915, ke la esperantistoj “estu la embrio de tiuj estontaj elitoj”, kiuj post la milito rekonstruos la mondon, novan mon-
don de paco, “ne tiu paco, kiun diplomatoj enskribas en efemeraj traktatoj, sed tiu paco, kiu engravuriĝas en la koro de la homoj” [7].
En tiu peza tempo Hodler ne multe parolis pri Esperanto. Tamen UEA imprese demonstris, je kio ĝi kapablas post nur ses jaroj de ekzisto. Utiligante la fakton, ke ĝi havis sian sidejon en la neŭtrala Svislando, UEA per sia delegita reto organizis grandskale helpagadon dum la milito, perante korespondaĵojn inter civitanoj de la malamikaj landoj kaj liverante nutraĵojn, vestaĵojn kaj medikamentojn [8]. Samtempe kun la praktika montro de internacia solidareco, Hodler vigle kontribuis al la planado de la postmilita ordo.
Sub la titolo “La pacproblemo. Novaj vojoj” kelkaj ĉapitroj de la studo de Hodler aperis serie en Esperanto de julio 1915 ĝis februaro 1917 [9]. Ĉar Hodler kelkrilate anticipis tezojn, kiujn poste al pli vasta publiko prezentis la usona prezidento Woodrow Wilson, ni povas lin konsideri inter la teoriaj preparantoj de Ligo de Nacioj. Li multon atendis de Ligo de Nacioj, sed jam en decembro 1915 kvazaŭ profete antaŭdiris, ke la postmilita reorganizo de Eŭropo ne povas funkcii sur la bazo de la „gentoprincipo“, ĉar, kiel montras la historio, „regnoj formitaj konforme al la principo de la naciecoj rezignas tiun saman principon kaj rifuzas ĝin apliki al aliaj popoloj, kiam iliaj supozataj interesoj tion postulas“ [10].
Hodler ankaŭ frue atentigis, ke por efektivigi fundamentan transformon de internaciaj rilatoj ne sufiĉos starigi novajn jurajn regulojn. Tiuj reguloj laŭ Hodler ne efikos, se ne samtempe transformiĝas la spirito de la homoj.
Oni povas vidi tie ĉi, ke Hodler aplikis al Ligo de Nacioj similajn kriteriojn por sukcesa funkciado kiel al UEA. Nome, en ambaŭ kunekzistu – kvazaŭ dialektika unuo – la organiza kohero kaj impeta idealisma penso. Ideoj per si mem ne kondukas al atingo de la celo. Ili povas doni kontribuon nur, se ili estas praktike elprovataj. Inverse, organizaĵo ne funkcias, se ĝin ne vivigas avangardaj ideoj.
Ne mirige, ke Hodler bonvenigis la fondon de Ligo de Nacioj precipe el vidpunkto de la Esperanto-movado.
La espero, ke Ligo de Nacioj donos apogon al Esperanto, ne plenumiĝis. Hodler eĉ ne plu ĝisvivis la komencon de la klopodoj de la esperantistoj elbatali por sia lingvo rekonatan lokon en la mondorganizaĵo. Pro tuberkulozo, de kiu li longe suferis, li mortis la 31-an de marto 1920, nur 33-jara. La junaĝa amiko de la mortinto, Edmond Privat, en sia nekrologo por la revuo Esperanto, krom elstarigi la meritojn de Hodler, donis ankaŭ karakterizon de lia persono:
Multaj Esperantistoj memoras lian ĉeeston en diversaj kongresoj. Li ne estis parolema. Li estis modesta kaj senpretenda. Lia tono estis rekta kaj aŭtoritata. Li malŝatis ĉiun frazistecon kaj senutilajn vortojn. Sub lia maniero iom abrupta regis profundaj bonkoro kaj delikateco [11].
Senigita de sia plej proksima kunbatalanto, Privat multe klopodis por Esperanto ĉe Ligo de Nacioj. Ĉar li interpretis tie por gravuloj, li povis ligi kontaktojn, kiuj utilis ankaŭ al UEA. Akceptiĝis raporto de Ligo de Nacioj favore al Esperanto, sed tamen la Ligo ne faris decidon subteni la plian disvastigon de Esperanto – ĉefe pro la kontraŭstaro de Francio.
Juna Esperantisto, № 2, junio 1903. El la Kolekto por Planlingvoj de la Nacia Biblioteko de Aŭstrio.
La esperantistoj bedaŭrinde poste emis turni al Ligo de Nacioj la dorson. Ili tro rapide kapitulacis antaŭ la malfortiĝo de internaciismo. Anstataŭ plue sekvi la admonon de Hodler, ke la esperantistoj pionire eduku al nova, internacia pensmaniero, ili koncentris sian rigardon denove pli multe al la agado en nacia kadro, direktante siajn esperojn al la unuopaj registaroj.
UEA do ne firme daŭrigis sur la vojo montrita de Hodler. Parte tio ŝuldiĝas al la skismo, kiu okazis en 1921, nome al la disduiĝo de “neŭtraluloj” kaj laboristoj. Temas pri la sekvoj de la fondo de Sennacieca Asocio Tutmonda (SAT). Ties fondinto, Eŭgeno Lanti, kiu en nekrologo pri Hodler nomis lin “nobla internaciisto”, fakte estis inspirita de Hodler rilate la ideon fondi asocion de individuaj membroj nedependan de naciaj societoj. Oni povas konstati, ke en la organiza strukturo de SAT konserviĝis eĉ pli de la originalaj impulsoj de Hodler, ol en la neŭtrala movado.
UEA havis en la unua postmilita jardeko garantiitan ekziston, ĉar li testamentis al ĝi grandan parton de sia havaĵo. La esperantistoj danke prenis tiun monon, sed ne la ideojn. UEA ekde la fino de la dudekaj jaroj alprenis pli kaj pli defensivan sintenon al la refortiĝinta naciismo kaj la timige disvastiĝanta faŝismo. Ĝi paralizis sin mem per false komprenata neŭtraleco, ne kuraĝante protesti kontraŭ ideoj kaj movadoj, kiuj minacis ne nur la pacon, sed la pluekziston de la homara civilizo. Kaj krom malatenti la spiritan heredaĵon de Hodler, la gvidantoj de UEA meze de la tridekaj jaroj forkonsumis ankaŭ lian kapitalon. Okazis nova skismo, ĉi-foje interne de la neŭtrala movado.
La sperto pri la persekutoj kontraŭ Esperanto en la Tria Regno kaj la antaŭenmarŝo de faŝismo fine tamen, jam antaŭ la Dua Mondmilito, konsciigis al UEA la limojn de neŭtraleco. Ĝi komprenis, ke Esperanto povas ekzisti nur en ĉirkaŭaĵo, kiu permesas aŭ almenaŭ toleras la strebon al interhoma komunikado. UEA, novfondita en 1947, deklaris sian ligiĝon al la Universala Deklaracio de Homaj Rajtoj kaj komencis kunlabori kun Unesko, en kies konstitucia preamblo estas postulite – tute simile kiel Hodler diris – ke oni komencu la konstruon de la paco en la mensoj de la homoj. Intertempe kreskis la konscio pri la neceso enkonduki internaciismon en la ĉiutagan vivon.
La ideoj de Hodler ne estas bone konataj inter la nuna generacio de esperantistoj, kvankam multaj kutimiĝis uzi la servojn kreitajn de li. Ili ne multe konscias, ke Hodler ne nur me-
tis la bazojn por la praktika apliko de Esperanto, sed ankaŭ por la teoria difino de la agado por (kaj per) Esperanto.
La principoj, kiuj inspiris la junan Hodler, restas la fundamento de UEA. Tiu fideleco al la originaj principoj ne signifas pian respekton al la idea heredaĵo de Hodler aŭ ian dogmiĝon en
UEA, sed rezultas unuavice el la klarvida filozofio de la frue mortinta fondinto. Oni ofte agnoskas la geniecon de Zamenhof rilate la fundamentajn principojn de la lingvo Esperanto. Ni devus ne malpli kliniĝi antaŭ la genieco de Hector Hodler, kiu kreis la plej grandan kaj plej longdaŭran organizan strukturon de la Esperanto-movado.
* * *
[1] H. Hodler, “La nuna necesaĵo”, Esperanto 3. 1907, n-ro 21, p. 1. – Kp. G. Waringhien en Leteroj de L.-L. Zamenhof II, Paris: SAT, 1948, p. 98–99.
[2] Edmond Privat, “Hektor Hodler 1887–1920”, Sennacieca Revuo, n-ro 82, 1954, p. 1–4 (cit. 3).
[3] Edmond Privat, “Kiel Hodler fondis UEA”, Esperanto 51. 1958, p. 55.
[4] Hodler en Esperanto 10 [=9]. 1913, p. 377; H. Hodler, “Novaj perspektivoj”, Esperanto 15. 1919, p. 58.
[5] H. Hodler, “Nova tempo. Novaj metodoj”, Esperanto 5. 1909, n-ro 49, p. 1.
[6] H. Hodler, L’espérantisme, Genève: Universala Esperantia Librejo, 1911, p. 9.
[7] H. Hodler, “Super”, Esperanto 12 [=11]. 1915, p. 2–3.
[8] Hans Jakob, “La help-agado de UEA 1914-1918”, Esperanto 51. 1958, p. 55–57.
[9] Represo, kun enkonduko de Andreas Künzli, estas: Hector Hodler, Novaj vojoj, red. Tomasz Chmielik, Świdnik: Libro-Mondo; Đurđevac: Dokumenta Eperanto-Centro, 2014.
[10] Hodler, Novaj vojoj, p. 52.
[11] Edmond Privat, „Morto de Hector Hodler“, Esperanto 16. 1920, p. 62.
Tiu ĉi artikolo estis publikigita en la aprila numero 2020. Sekvi la plej novajn publikaĵojn de la revuo Esperanto povas membroj de UEA kaj la abonantoj. Aliĝi al UEA kaj aboni la revuon eblas ĉi-tie.